Emelt szintű nyelvi oktatás
EMELT SZINTŰ IDEGEN NYELVI OKTATÁS
Az idegen nyelvi oktatás személyi feltételei
Iskolánk idegen nyelvi munkaközössége jól működő, összeszokott csapat, közösen dolgozták ki az emelt szintű oktatás helyi tantervét a kerettanterv előírásainak megfelelően, rendszeresen járnak továbbképzésekre, konferenciákra, egymás közt belső továbbképzéseket szerveznek, törekszenek pedagógiai eszközkészletük folyamatos megújítására.
Az idegen nyelvi oktatás tárgyi feltételei
A nyelvi órák megtartására két korszerűen - okostáblával és tabletekkel berendezett - okosterem áll rendelkezésünkre. Az informatikateremben lévő számítógépek, egy laptopokkal felszerelt terem, illetve a minden teremben hozzáférhető hordozható laptopok segítségével a 21. század és az alfa generáció elvárásainak megfelelően tehetjük színesebbé a nyelvoktatást. A termekben kerámiatábla, okostábla, számítógép és projektor áll rendelkezésre, ami az autentikus audiovizuális nyelvi anyagok hozzáférését valós időben teszi lehetővé. Idegen nyelvi kiskönyvtárral is rendelkezünk, szemléltető eszközök (pl. térképek, nyelvtani táblázatok, transzparensek stb.) elegendő mennyiségben állnak rendelkezésre, de immár a 21. század elvárásainak megfelelően minden teremben hozzáférhetünk az online tartalmakhoz is. Nyelvkönyveink okostankönyvként az interneten is hozzáférhetőek, illetve a kiadók online feladatsorai is segítik a munkát. Mindig nagy hangsúlyt fektetünk az IKT-eszközök célszerű használatára, napi szinten alkalmazzuk a Redmenta, Kahoot, Padlet, Quizizz, Wooclap, Wordwall, IFM alkalmazásokat a nyelvi kompetenciák fejlesztésére. Természetesen figyelünk az online és az analóg eszközök használatának egyensúlyára is: fontosnak tartjuk a játékos, tevékenykedtető órák szerepét is az egészséges személyiségfejlődés során.
Az idegen nyelvi oktatás megszervezése
Iskolánk alapdokumentuma és pedagógiai programja szerint emelt szintű angol és német nyelvi oktatást folytat az 1990/1991. tanév óta - lehetőség szerint kiscsoportos formában. Az első kivételével minden évfolyamon van emelt szintű nyelvoktatás, de csak azokban az osztályokban, ahol a tanulók képessége, a szülők hozzáállása ezt indokolttá teszi.
A nyelvi csoportba való kiválasztás előtt az osztálytanító egy évig figyeli a gyerekek anyanyelvi, logikai, koncentrációs stb. képességeit, s ez alapján egy listát állít fel. Az első osztály végén összesítjük a felmérések (olvasás, írás, matematika) százalékos eredményeit, s ez alapján is kialakul egy sorrend. Ezt követően minden tanulóval elvégeztetünk egy olyan írásbeli felmérést, melyet külsõ szakértő állít össze, s nem tudást, hanem a nyelvtanuláshoz szükséges nyelvhasználati képességeket, készségeket mér. Ennek is lesz egy sorrendje. Azon tanulók szüleinek ajánljuk fel a nyelvi tagozatra való bekapcsolódást, aki a három lista összesítése alapján a névsor első felében foglal helyet. A szülők elfogadják javaslatunkat, általában meggyőzhetők arról, hogy nem feltétlenül kell erőltetni a korai nyelvtanulást, ha nem biztos a gyermek az alapkészségek elsajátításában. Természetesen lehetőség van a nyelvi tagozatra való bekapcsolódásra a későbbi évfolyamok során is, ha valamelyik tanuló "megtáltosodik", s nagy lépésekben képes haladni, akkor különbözeti vizsgával csatlakozhat az emelt szintű csoporthoz. Erre is volt néhány példa az elmúlt években. Ha pedig valakinek nagyon nehezen megy az emelt szint, akkor választhatja a normál csoportot, de erre ritkán adódik igény. Általában elenyésző a csoportok fluktuációja mindkét irányban. A nyelvoktatást szakkörök segítik (heti másfél órában nyelvvizsga-előkészítőt tartunk angolból és/vagy németből), melyeken a nyelvvizsgaközpontok anyagait használjuk - immár az okostermek nyújtotta lehetőségekkel is élve.
Az emelt szintû nyelvoktatás céljai, alkalmazott módszerei, eredményei
Elsődleges célunk az, hogy a nyelvtanulást már az alsó tagozatban megszerettessük. Olyan háttérrel tudják így a tanulók a felsõ tagozaton folytatni tanulmányaikat, mely lehetõvé teszi, hogy alapfokú, esetleg néhányan középfokú nemzetközi nyelvvizsgát tehessenek. Mindenképpen a beszélt nyelvre helyezzük a hangsúlyt, illetve a kommunikáció-központúságra szóban és írásban egyaránt. A kerettanterv alapelveivel összhangban célunk a világ megismertetésén túl a gyermekek személyiségének fejlesztése. A modern nyelvtanítás tantárgy-pedagógiája szerint nem a nyelv megtaníttatása a cél, hanem a nyelven mint eszközön keresztül az információk átadása. A nyelv tanításával kultúrát is közvetítünk.
Az idegen nyelvi órákon használt óravezetési, módszertani eszközök fejlesztik a gyermekek együttműködési készségét, toleranciára tanítanak, közösségformáló erővel bírnak. Mivel a nyelv nem egzakt tantárgy, az élet változásaival együtt fejlődik, formálódik, ezért kiválóan alkalmas arra, hogy nyitottá, rugalmassá, kreatívvá nevelje a diákokat.
2000-ben a fenntartó döntése alapján sor került a gyáli iskolákban az intézmény egyéni arculatát jelentõ tevékenységek szakmai mérésére, melyet az OKKER Pedagógiai Szolgáltató Intézet szakértői végeztek el. Nálunk az emelt szintű idegen nyelvi oktatás mérése volt az egyik fő cél. Mindkét nyelvből nagyon jó eredmények születtek. Az országos kompetenciaméréseknek is része immár az idegen nyelvi kompetenciák felmérése, és ezeken a méréseken iskolánk rendszeresen jól vagy kiemelkedően teljesít. A kompetenciafejlesztést idegen nyelvi munkaközösségünk kiemelt feladatának tartja, 2016 óta a Redmenta online felület segítségével saját fejlesztésű feladatsoraink segítik a diákokat a mérésekre való felkészülésben. Az életpályamodell bevezetésével sor kerül a nyelvi munkaközösség tagjainak folyamatos ellenőrzésére is: a külső szakértők visszajelzései alapján mondhatjuk, hogy iskolánk pedagógusai nagy hangsúlyt fektetnek a folyamatos szakmai fejlődésre, a gyermekközpontú és a gyerekekek életkori sajátosságaihoz igazodó módszerek alkalmazására.
A nyelvi munkaközösség tevékenysége, feladatai
Rendszeres évi programunk az interaktív országismereti verseny, illetve a sulinapokhoz kapcsolódó nyelvi matiné, melyre dalokkal, versekkel, vidám jelenetekkel és jelmezekkel készülnek a gyerekek. Hagyományosan iskolánk rendezi minden évben a városi és kistérségi idegen nyelvi vers- és prózamondó versenyt, ahol a zsűri jelentõs része idegen anyanyelvű, és melyre a környező települések nemzetiségi iskoláit is várjuk. Az országismereti jellegű tevékenységek sorából kiemelkedik Márton-napi rendezvényünk, melynek keretében a város két másik általános iskolájával közösen lámpás felvonuláson veszünk részt.
Kapcsolataink
1999 óta szervezünk nyelvi tábort az ausztriai Murauban, ahol a nyelvgyakorlás mellett az országismeretre, a helyi szokások megismerésére is lehetõség nyílik. Angolos tanulóink is hosszú évek óta látogatnak célnyelvi területekre: jártak csoportjaink Londonban, illetve Anglia más fontos területein, valamint Máltán is nyelvgyakorlás illetve az országismeret bővítése céljából. Mindkét nyelvet tanuló diákjaink sok-sok élménnyel gazdagodva térnek haza ezekről az utakról.
Igyekszünk rendszeresen anyanyelvi személyeket meghívni iskolánkba, illetve keressük a lehetőségeket a külföldi iskolákkal való kapcsolattartásra. A határokon átívelő közös munkában nagy segítségünkre vannak az okostermek és az iskola egész területén hozzáférhető WiFi-hálózat is.
Úgy gondoljuk, hogy iskolánk fő profilja, az emelt szintű idegen nyelvi oktatás egyik legeredményesebb tevékenységünk, fő vonzerőnk. Mutatják ezt a versenyeredmények, a nyelvvizsgák, a kéttannyelvű vagy nyelvtagozatos gimnáziumokba felvételt nyert tanulóink száma, de leginkább az, hogy a szülők elismerik, jónak, erősségnek tartják az Ady iskola nyelvoktatását, szívesen íratják be gyerekeiket hozzánk. Igyekszünk úgy végezni a munkánkat, hogy azzal a tanulók és a fenntartó is elégedett lehessen.
Nyelvvizsga
Az 1997/98-es tanévben indítottuk be először a nyelvvizsga előkészítését, hiszen az első tagozatos osztály ekkor lett nyolcadikos. Jelenleg angol és német nyelvből egyaránt A2 szintű, gyermekközpontú komplex (írásbeli és szóbeli) nyelvvizsgára visszük a gyerekeket. Mindkét nyelv vizsgalapjait a célnyelvi országokban, objektív feltételek mellett javítják. A vizsgára való felkészülés kiválóan illeszkedik az általános iskolai oktatás keretei közé, és annak a célkitűzésünknek is megfelel, hogy a gyerekeket elsősorban a hétköznapi kommunikációs helyzetekre, a szituációfüggő nyelvhasználatra készítsük fel.
Mivel a nyelvvizsga díja magas, a tanulókat azzal is motiváljuk, hogy a sikeres komplex nyelvvizsga díj felét az iskolát támogató Ifjú Szívek Közhasznú Alapítvány visszatéríti a tanulóknak.