„…egy vérből valók vagyunk…”

Gyáli adysok a Határtalanul! programon

2022. május 2. hajnal… egy átlagos hétköznapi napon, ilyenkor fordulunk a másik oldalunkra, de nem így ezen a napon. Hónapok felkészítő- és előkészítő munkája után elérkezett a nagy nap, hogy a megtanult, elméletben elsajátított tudásunk ma életre kelljen, hisz vár Erdély, Ady és a csupa nagybetűs HATÁRTALAN élmény!

Iskolánk, a Gyáli Ady Endre Általános Iskola idén másodjára indul útjára Ady Endre életének főbb állomásainak felkutatására, történelmi hagyatékaink megismerésére és az erdélyi életérzés és hagyományainak megtapasztalására. A 7.a és a 7.b 37 tanulója és 3 kísérő tanára izgatottan tekint az elkövetkező napok sűrű, de annál izgalmasabb programjai elé.

Utazásunk első állomása Nagykároly volt, ahol találkozhattunk csoportvezetőnkkel, ki egész héten lenyűgözött minket a tudásával, gyermekközeli hozzáállásával és gyorsan a csoportunk egységes részévé vált. Az impozáns Károlyi-kastély udvara és belső képe elvarázsolt minket. Folytatva utunk Ady szülőházát és a családi emlékházat tekintettük meg Érmindszenten, ahol Ady szobor megkoszorúzása közben megérintett minket a hely szelleme. Szilágylompérti templom és a zilahi Református Kollégium meglátogatása után érkeztünk meg szállásunkra – Magyarfenesre, ahol a híres erdélyi fogadtatással, kiszolgálással és figyelmességgel találkozhattunk egész héten.

Második napunkon igazi időutazásban volt részünk, hiszen Válaszúton a Kallós Múzeumban berendezett szobák megelevenítették számunkra mezőségi, kalotaszegi és moldvai mindennapokat, majd Bonchida, Kolozsvár és Magyarlóna települése is számtalan történelmi kinccsel várt minket.

Egyik legjobban várt programunk jött el: a Torda világhírű sóbányájába mentünk. Sokat beszéltünk már róla és képeket is láttunk, de élőben… pazar látvány volt. Izgalmas sétát tettünk hol a magasban, hol pedig a mélységben. Nagyenyeden gyorsléptekben szeltük át a várost, igyekeztünk a lehető legtöbb történelmi jelentőségű helyszínt megtekinteni és még szabadidőre is futotta. Kellett is egy kis kikapcsolódás, hisz Magyarlapádon már várt minket a zenekar és a néptáncosok. Az ebben a faluban lévő szórványiskolába jöttünk, ahol – a már otthon nagy gondossággal dobozokba összekészített - ajándék átnyújtása után, egy mulatság aktív részeseivé válhattunk.

Negyedik napunkor igazán szükség volt a lábainkra, hisz a Tordai-hasadék egekbe emelkedő sziklafalai között kezdtük meg kirándulásunkat. Torockóra érve ámulva néztük a hatalmas hegyek között megbúvó települést, ahol a csend, a nyugalom és a torockószentgyörgyi magaslaton álló várromról való kilátás mindenkit megfogott.

Hazavezető utunkkor is kihasználtunk minden lehetőséget, hogy még gyorsan magunkba szívjunk a történelemből: Körösfő, Csucsa, Nagyvárad voltak célpontjaink és az egyik legmagasztosabb pillanat volt, mikor Királyhágó magaslatai között közösen énekeltük el a Székely himnuszt.

„Szép és drága föld, Magyarországnak éber rejtegetője…” Ady szavaival egyetértünk a programnak köszönhetően és hálásak lehetünk a szervezésért, a lehetőségért és hogy olyasmit kaphattunk az öt nap alatt, amit már senki sem vehet el tőlünk.